fbpx

Albert från Torekov

Registrerade sig hos valutamäklaren Skilling för 12 minuter sedan.

» Prova Skilling du med.
73% av retail kunder förlorar pengar.
Visa inte igen

Följ oss på

Valutahandel.se Site Logo
featured image

Vid stängning den 1 september har Tesla-aktien stigit med hela 73 procent sedan stängningskursen, den 11 augusti. Sedan botten den 18 mars är aktien upp över 500 procent. En resa med konsekvensen att Tesla nu är världens högst värderade biltillverkare.

Samtidigt flaggar Tesla om en nyemission på 43 miljarder för att få in pengar, nu när kursen står på utomordentligt höga nivåer. Igår så var 14 324 112 aktier i Tesla utlånade till blankare, motsvarande drygt 15% av bolaget 96 176 100 aktier. Vi har tidigare skrivit om att köpa eller blanka Tesla och det kan konstateras att blankare förlorat rejält på Tesla, hittills. Men efter en nedgång på 5% igår och ytterligare 7% idag (uppdaterad 17.33), så är vi kanske nära ett trendbrott med ytterligare nedgångar för Tesla (TSLA) aktien? Du kan köpa eller blanka Tesla genom Skilling med CFD'er, från 1000 kr. Prova själv nu!

Teslas aktiekurs vs IT-bubblan

Det är bara att inse att man börjar bli gammal, även om dryga 40 varv runt solen inte ens är nära slutet på ett statistiskt vanligt liv så har man varit med förr.
It folk i staden
Uppvärderingen av Tesla sedan Corona-krisens botten i slutet på mars är anmärkningsvärd. Personligen har jag alltid varit oerhört fascinerad av att det ens är möjligt att ett företag av den storleken (värderingen) kan skifta så kraftigt som den gjort. What’s new – liksom. Vad i hela fridens namn motiverar dessa svängningar undrar man i sitt stilla sinne. Men det är klart – fundera kan man göra, ibland är det bara enklare att acceptera att det är möjligt och lämna de djupare tankarna därhän.

När saker och ting sker börjar förklaringarna till skeendet komma. En del menar att även om Tesla förvisso tillverkar bilar så ska det värderas som ett tech-bolag. Andra säger att Tesla är ett upplevelseföretag – vilket då tydligen skiljer det från BMW och Mercedes?

Vad de flesta bör kunna enas om skiljer Tesla från övriga större aktörer är att Tesla bara tillverkar elbilar vilket så klart inte är fallet med övriga nämnda ovan eller en annan stor aktör – Volkswagen. Man kan hävda att eran för fossildrivna bilar börjar närma sig vägs ände, och att tungvikten på fossila bilar för de andra tillverkarna helt enkelt delvis är en belastning. De sitter i honungsfällen och varken vill eller kan ställa om på ett effektivt sätt? Tesla är på rätt spår från start.

Golf VW Elektrisk version

Marknadsandelar för Tesla vs Volkswagen

En ny värld förefaller vara i antågande när det gäller transportsektorn, men först några fakta. Tesla sålde 2019 cirka 367 000 bilar (källa: tesla.com). Volkswagen sålde 6 278 300 bilar varav 80 000 elbilar, varav i sin tur ca 40 000 var helt drivna av el. Ja, vi kan stanna där…Tesla har alltså cirka 6 procent av Volkswagens bilförsäljning, Volkswagen har som uttalad fossilbilsaktör sålt cirka 11 procent av de volymer Tesla har när det gäller elbilar. Vet ni, jag kan ha fel men något säger mig att drakarna kommer öka sin försäljning av eldrivet avsevärt de kommande åren. Dessutom har de ett annat ess i rockärmen – hybridbilar! Och då är alltså Tesla värt ungefär fem gånger så mycket som Volkswagen.

Relativisering är ett intressant fenomen – under IT-boomens glada dagar räckte med att inse att ett amerikanskt tech-bolag värderades på ett visst sätt (typiskt sett en IT-konsult) och då skulle ju så klart de svenska motsvarigheterna hanteras på samma sätt. Vad jag minns oerhört tydligt var att Framfab med sina ca 1 000 konsulter var värt lika mycket som Skanska – som vid den tiden hade en orderstock på 100 miljarder! Även om det är helt olika branscher så var det helt uppenbart absurt i slutänden. Du kan själv gå kort eller lång i Tesla genom en knapptryckning, med hjälp av CFD'er. Allt som krävs för att börja är 1000 kr.


Betyg: 9.56/10
Minsta insättning: 1200 kronor
Beskrivning: Tycker Du Tesla är prisvärd eller övervärderad? Köp eller blanka med CFD'er genom Skilling. Kom igång på 30 sekunder!

Riskvarning: 73% av retail kunder förlorar pengar.


IT-bubblan jämfört med nu

IT-bubblan bjöd i sina glansdagar på mycket intressant. En vanlig företeelse var att högt värderade IT-konsulter köpte upp andra, inte lika högt värderade IT-konsulter och betalade med, vadå? Just det, egna aktier! Med hjälp av ett uppblåst värde framstod ju budet som alldeles för bra för att stå emot, pengarna hade man ju inte så man fick betala med någonting annat – en form av emission. När nu Tesla förbereder en nyemission är det ju så klart för att man anser att läget är attraktivt, med en sådan uppgång på så kort tid har konsekvenserna av en nyemission förändrats avsevärt – maximal tilldelning relativt utspädningen. Krasst sett anser nuvarande ägare att det är värt att spä ut sitt ägande – priset är “för” bra.

Så nu har vi några alternativ när det kommer till att dra slutsatser till Teslas värdering. Den är antingen rimligen rätt värderad, undervärderad eller övervärderad.

Blankning av Tesla aktien

Vad är ett realistiskt värde för Tesla aktierna?

Om Teslaaktien ger en rättvisande bild av bolagets värde borde vi på rent relativa värderingsprinciper köpa aktier i de större framtida konkurrenterna. Det är inte orimligt att de har samma värde som Tesla, eller? Dryga 6 000 000 bilar vs 367 000 bilar. Vinst ca 17 miljarder Euro 2019 för Volkswagen ställt mot en förlust! Visst är det skillnad i tillväxt, men det ska till en del för att dra in 17 miljarder Euro på sista raden. Inte minst för Tesla.

Om Tesla är undervärderad – vilket är något som jag personligen inte kan se framför mig så kan man så klart köpa Tesla. Men då är rimligen övriga etablerade varumärken ännu mer undervärderade, eller?

Om Tesla är övervärderad, vilket många ansett länge så ska man så klart akta sig. Sen kan ju en eventuell framtida nedgång i aktien så klart bero på makroekonomiska faktorer som drabbar hela bilsektorn eller ekonomin totalt sett. I så fall skulle även övriga biltillverkare drabbas. Men vilken aktie faller då mest – den i det hypade Tesla eller aktierna i deras konkurrenter?

En annan lärdom från IT-boomen var helt enkelt att den nya tekniken primärt gynnar de etablerade företagen – om de vågar anamma det nya. Det finns så klart idag, en hel del företag i den “nya” ekonomin. Men många av dem är etablerade efter IT-kraschen och visst, några överlevde och lyckades oerhört väl.

Nä, som sagt – har man varit med förr blir man lätt cynisk. Det är inte konstigare än att bolaget Tesla förmodligen är en av de totempålar som kommer stå som monument över en svunnen och galen tid. Minns tulpanerna – där man prisade upp vissa tulpanlökar så en allena kunde köpa ett sådant där pittoreskt kanalhus i Amsterdam. Ibland är det tungt att prisa in 859 år av intäkter på en gång.

Jag är som Stefan Sauk – skeptisk.

 

 


Publicerad:
Författare:

TAGGAR


Andra liknande nyheter

Här nedan kan du hitta fler liknande nyheter för att fördjupa dig i ämnet eller läsa om något relaterat.

Support


Valutahandel.se
c/o Short Selling SL
Ricardo Soriano 19
Marbella, Spanien

Kontakta oss

Vi jobbar ständigt med att utveckla sajten och lyssnar gärna på våra besökare när det kommer till förslag på förbättringar.

Har du några tips eller frågor, tveka då inte att

maila oss eller ringa oss på 08-42002330.

All handel med finansiella instrument innebär risk, så också vid valutahandel och CFD handel. Satsa bara kapital som du är beredd att förlora. CFDs är komplexa instrument som har en hög risk att förlora pengar p.g.a. hävstång. Mellan 74-89% av alla privata investerarkonton förlorar pengar när de handlar med CFD:er. Du bör överväga om du förstår hur CFD fungerar och om du har råd att ta den höga risken att förlora dina pengar. Tidigare resultat garanterar inte framtida vinster. Informationen på denna sajt är presenterad i utbildningsyfte och ska inte betraktas som investeringsrådgivning. Det är helt kostnadsfritt att använda vår webbplats, även för realtids-kurser i realtid. Istället för att ta betalt för att använda webbplatsen, så får vi betalt av valutamäklare och affärspartners som vi har kommersiella samarbeten med.

Footer Logo
Följ oss på

Copyright© 2010-2024 www.valutahandel.se All Rights Reserved.