Så ska MetaVerse locka fler kvinnor

Det virtuella universumet MetaVerse fortsätter att växa så det knakar – men många av upplevelserna är framförallt utvecklade för att tilltala män. Genom att göra plattformen mer attraktiv för kvinnor kan både företag aktiva på MetaVerse, utvecklarna bakom och inte minst användarna gynnas stort.
MetaVerse har det senaste året gått från att vara relativt okänt för den breda massan, till att skapa stora rubriker med events som bland annat modevisningar och konserter med världskända designers och artister. Kända mode- och parfymhus som Estée Lauder, Tommy Hilfiger och Dolce & Gabbana samt artister som Ariana Grande och Justin Timberlake har alla tagit klivet in i den nya virtuella världen och bidragit till att fler fått upp ögonen för vad Metaverse är och vad det kan erbjuda.
Trots välkända namn och varumärken som de ovan, vilka är minst lika (om inte mer) tilltalande för kvinnor som för män, är majoriteten av MetaVerse användare likväl män. En undersökning gjorda av organisationerna The Female Quotient och EWG Unlimited visar att såväl designen av MetaVerse som de upplevelser som finns där framförallt är utformade på ett sätt som främst tilltalar män. Med anpassningar som gör den digitala världen mer attraktiv för kvinnor finns emellertid mycket att vinna och möjlighet att bli ännu större än de redan lovande prognoserna.
Innehåll: En översikt
Många kvinnor känner inte till Metaverse – och ännu färre vet vad NFT:s är
I en av undersökningarna som genomförts av The Female Quotient och EWG Unlimited (“What Women Want in Web3.0”) tillfrågades kvinnor bland annat om hur de upplever MetaVerse, om de är aktiva på MetaVerse samt vad de anser om NFT:s och om de har egna innehav. Resultaten visade att nästan en fjärdedel av de tillfrågade (24%) inte förstår hur MetaVerse fungerar, och att hela 62% aldrig hade hört talas om NFT:s – en typ av kryptovalutor som används mycket i MetaVerse.
Vidare sa 33% av de tillfrågade kvinnorna att de saknar en tillräckligt stabil internetuppkoppling för att enkelt kunna ansluta sig till en plattform i MetaVerse.
Sammantaget pekade rapporten på att kännedomen om MetaVerse är betydligt lägre bland kvinnor än bland män, och att förbättringspotentialen är stor när det gäller att tillgängliggöra plattformen mer för kvinnliga användare.
Satsa mer på estetik och utöka antalet upplevelser som tilltalar kvinnor
Enligt VD:n för The Female Quotient, Shelley Zalis, är utformningen och designen på de olika plattformarna i MetaVerse ett av de områden där anpassningar kan göra stor skillnad för att locka fler kvinnor. Med ett visst mått av generalisering menar Zalis att kvinnor ofta värderar vacker estetik och design som känns elegant och enkel snarare än det lite mer kantiga och hårda som ofta refereras till som mer maskulina uttryck. MetaVerse i sin nuvarande form, och det utbud av tjänster och upplevelser som erbjuds, kan av många kvinnor upplevas klumpigt med en för simpel och tråkig design.
Vidare menar Zalis att mer riktad information och utbildning om MetaVerse skulle kunna öka intresset bland kvinnor eftersom många i undersökningen uppgav att de inte alls känner till vad det är. I detta fyller såväl utvecklare av MetaVerse-plattformar som företag aktiva i MetaVerse – exempelvis stora modehus – värdefulla roller där de kan bidra med mycket.

Betyg: 9.5/10
Minsta insättning: 500 kr
Beskrivning: Handla MetaVerseLife, krypto, valutor och aktier med snäv spread och grymma villkor. Testa eToro!
Riskvarning: 81% av privata investerare förlorar pengar när de handlar CFD med eToro.
Låg andel kvinnliga utvecklare försvårar
Att anpassa Metaverse´design och utbud av upplevelser och tjänster för att göra det mer tilltalande för kvinnor bör i teorin inte vara särskilt svårt, men rent praktiskt kan hinder på vägen uppkomma.
Data visar nämligen att andelen kvinnliga Web3-utvecklare i dagsläget endast uppgår till 16%. Givetvis kan även män skapa visuella upplevelser som tilltalar det kvinnliga ögat, men generellt har förstås kvinnor ett övertag här. För att jämna ut fördelningen jobbar bland andra The Female Quotient på initiativ som ska locka fler kvinnliga utvecklare in i Web3-världen, där de kan hjälpa till att skapa ett MetaVerse som får fler kvinnor att vilja använda plattformarna.
Jämställdhet och kvinnlig köpkraft
Kvinnor är överlag kraftigt underrepresenterade på såväl vanliga börsen som på kryptomarknaden och inom både finans och tech. Män dominerar marknaderna vad gäller både användare och utvecklare och har så alltid gjort – trots att kvinnliga investerare bland annat har visat sig vara mer framgångsrika när de till exempel handlar aktier.
Varför företag som The Female Quotient med flera vill arbeta för att göra MetaVerse mer tilltalande – och mer tillgängligt – för kvinnor har flera orsaker. Ökad jämställdhet är förstås en av dem, där kvinnor tar större plats inom såväl tech som finans.
Fler kvinnor i MetaVerse skulle också vara gynnsamt för affärerna på plattformen då undersökningar visar att kvinnor står hela 85% av alla köpbeslut som tas (generellt för all konsumtion – alla kategorier inräknade). Givet detta är ökad kvinnlig närvaro i MetaVerse helt avgörande för det virtuella universumets fortsatta utveckling och framgång.
Investera i MetaVerse med samlad portfölj hos eToro
MetaVerse spås ha potential att revolutionera hur vi använder både Internet och handlar krypto samt interagerar med varandra online. Förväntningarna är enorma och redan 2026 beräknas plattformens marknadsvärde ha passerat 50 miljarder dollar.
Vill du hoppa på det här möjliga framgångståget i ett tidigt skede finns flera spännande alternativ att välja bland – däribland eToros unika portfölj MetaVerseLife, med drygt 40 aktier och kryptovalutor kopplade till MetaVerse i. Bland tillgångarna finns bland andra Meta Systems Inc (tidigare Facebook), NVIDIA samt kryptovalutor som Decentraland och Sandbox.
Här kan du bli kund hos eToro snabbt, smidigt och enkelt.

Betyg: 9.56/10
Minsta insättning: 1200 kronor
Beskrivning: Stort utbud av premiumtillgångar, schyssta villkor och marknadens lägsta spread. Prova Skilling du med!
Riskvarning: 77% av retail kunder förlorar pengar.
Publicerad:
Författare: Emelie Rubenson
TAGGAR
Andra liknande nyheter
Här nedan kan du hitta fler liknande nyheter för att fördjupa dig i ämnet eller läsa om något relaterat.För bara 3 dagar sedan så var guldet uppe och nosade på 3500 USD nivån, men idag så handlas den för ...
Efter de senaste utspelet från Donald Trump om att FED borde sänka räntorna, så börjar traders funde...
Ifall Du tradar valuta men inte har koll på Dollarindex (DXY) så missar du ett av de mest kraftfulla...